hurdahurda (hurdahurda) wrote,
hurdahurda
hurdahurda

Barokiniai klasicistinės Vilniaus katedros bruožai

Ne, tai ne oksimoronas ir ne liapsusas.
Barokinių bruožų turi visa Vilniaus klasicizmo mokykla. Ypač to baroko daug ankstyvojoje ir brandžiojoje lietuviško ("knakfusiško" ir gucevičiško") klasicizmo fazėje. Užtenka prisiminti mansardiškai laužytus Knakfuso pastatų stogus ar berniniškai išilgintas Gucevičiaus orderių kolonas.
Net nemirktelėjant barokinėmis galima apibūdinti Katedros spolijas ("spolija" - iš ankstesnio laikotarpio objekto paimta architektūrinė ar skulptūrinė detalė) - kaip antai kunigaikščių ir jėzuitų skulptūras iš Šv. Kazimiero bažnyčios interjero. Spolijomis (ne tik barokinėmis, bet ir gotikinėmis, renesansinėmis) galima laikyti ir architektūrinius inkliuzus pačioje architektūrinėje struktūroje - Šv. Kazimiero, Valavičių ir kitas koplyčias.
Svarbiausia, kad baroko bruožų esama pačiame Vilniaus katedros pavidale, jos architektonikoje ir simbolikoje. Esminis, svarbiausias barokinis bruožas - iliuziškumas ir apgaulė.
To esama bent dviejuose dalykuose.
Pirma, erdvinėje struktūroje. Bažnyčios tūris yra gotiškai halinis - trys vienodo aukščio navos, centrinė, kaip dera Šiaurės Europos, ypač Hanzos, gotikai - platesnė. Tačiau žvelgiant į Katedrą iš išorės to nesimato. L. Gucevičiaus išmūrytos kolonados (jungiančios ir apgaubiančios viso labo šonines koplyčias) sukuria kuo tikriausią bazilikos tūrio iliuziją. Kolonados (ne tik šoninės, bet ir vakarinio fasado portikas) taip pat tariamai Katedrą paverčia ne kuo kitu, o peripteriu - kolonomis iš visų šonų apjuosta švetove. Ypač ryškiai šis miražas susidaro žvelgiant į statinį iš klasikinės trijų ketvirčių padėties.
Užkietėjęs (racionalus ir dogmatiškas - ne toks, koks buvo Laurynas) klasicistas tokių apgaulių tikrai nesiimtų.
Antra, barokiškumo esama net tame pačiame klasicistinės simetrijos ideale. Ne tik dėl to, jog lyg architektūrinis balastas ar kompensacija (kaip pavadinsi - taip nepagadinsi) pastatytoji zakristija replikuoja ankstyvojo baroko (tegul ir orientuoto į akademiškai traktuotą klasiką) koplyčią.
Pastangos (kažin ar įtikinamam triukui reikia daug pastangų?) sukurti simetriją regimos ir vakarinio bei rytinio fasadų santykyje. Neatsitiktinis dalykas, kad vakariniame (pagrindiniame) bažnyčios fasade, portiko timpane yra įkomponuota barokiška (taip, nes italas Tomas Rigis buvo bekarštančio Romos baroko adeptas) "Nojaus aukos" kompozicija. Pačiame centre esama ne ko nors kito, o altoriaus (tiesa, ne krikščioniško, o žydiško, atkeliavusio iš Senojo Testamento). Šis altorius veidrodiškai atspindi tikrąjį altorių, esantį Katedros viduje, jos rytinėje dalyje. Simboliška, kad maldininkas, praėjęs Senojo Testamento ("iliuzinį") altorių, prieina iki katalikiško ("tikrojo") - taip jis, to gal nejausdamas, nužinsniuoja visą Bažnyčios istorijos kelią.
Apgaulingąjį pervertimą užanspauduoja ne tik klasicistų, bet ir "renesansininkų" bei "barokininkų" mėgstama serlianos kompozicinė schema rytiniame (presbiteriniame, nugariniame) fasade (kuo tikriausiame klasikinio peripterio opistodome). Tai trijų dalių struktūra, kurioje vidurinė būna dengiama arka, o šoninės - horizontalia sija, ypač populiari bažnyčių (taip pat rūmų) pagindiniuose fasaduose dar nuo Leono Battistos Alberčio laikų. Serliana (beje - ne bet kokia, o barokiškai sutrigubinta) šiuo atveju suvaidina pagrindinio fasado iliuziją iš tiesų nugarinėje statinio dalyje!
Šią apgaulę, kuo tikriausią barokinę aferą dar labiau sustiprina ir minėtosios dvi koplyčios (tiksliau - Zakristija ir Šv. Kazimiero mauzoliejus). Jos yra tarytum sarmatiškojo (brandžiojo) ar net vėlyvojo - Vilniaus baroko bažnyčių, neįsivaizduojamų be dviejų bokštų pagrindiniame fasade, reminescencijos...

Atėnų Partenonas (tikrasis peripteris) ir Vilniaus katedra
partenonas ir katedra

Peripterio ir Katedros planai
partenonas ir katedra_planai

Nojaus aukojimas ir altorius
katedra_nojaus auka

Barokinė Mikailiškių (Baltarusija) bažnyčia ir klasicistinė Vilniaus katedra (Peškos akvarelės fragmentas, LDM) su dviem "bokštais" vakariniame fasade
Beje, Vlado Drėmos gerbėjai čia puikiai galėtų įskaityti ir Gediminaičių stulpų konfigūraciją
mikailiskiu baznycia ir katedra

Rytinis Katedros fasadas
katedra_rytinis fasadas 1
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments