hurdahurda (hurdahurda) wrote,
hurdahurda
hurdahurda

Ryto Jurgelio studija

Ryto Jurgelio studija yra jo paties namuose. O šie egzistuoja, berods, antrajame aukšte. Konkrečiai – reikėtų ieškoti geltonplyčio namo Naujininkuose, nuo centro kylant į viršų smėlėta gatve...
Atidarius duris, pasitiko smilkalų kvapas ir šuniuko lojimas.
– O, smilkalai, – pasakėme.
– Taip, norėjosi pramušti dažų, skiediklio ir lako kvapą, – nusišypsojo šeimininkas.
Pakankamai erdviame kambaryje, dar ir neblogai apšviestame nemažo lango, visur šmėžavo paveikslai.
Paveikslai šmėžavo net ant grindų – nupurkštų siluetų pavidalu. Čia dailininkas turbūt nupurškinėja savo paveikslų rėmus, galbūt lakuoja pačius paviršius.
Vienas paveikslas šmėžavo net ant lubų – stačiakampės dienos šviesos lempos pavidalu.
Dar vienas paveikslas šmėžavo ant krėslo – spalvoto užkloto geometriniais raštais.
Ryto Jurgelio tapyba yra geometriškai ir stilizuota. Todėl bet kokiame bent šiek tiek su geometrinėmis formomis ir dekoratyvumu susijusiame objekte – ant palangės padėtuose kryžiuose-saulutėse, vitražiniame artefakte, net keliuose vazoniniuose pomidoruose (kad ir jų lapų iškarpyme), galima pamatyti Ryto Jurgelio tapybą.

Studijos grindys
02_grindys

Lubos su lempa
03_lubos

Krėslas
08_kreslas

Palangė su pomidorais ir vitražine figūra
04_palange su pomidorais ir vitrazu

Palangė su saulutėmis
05_palange su saulutemis

Palangė su smilkalais ir teptukais
06_palange su teptukais ir smilakalais

Tapybos, ypač daug tapybos įmanoma išvysti ir Ryto Jurgelio šunelyje. Takse, jeigu neklystu (nesu kinologas). Tai patvirtino ir pats autorius:
– Čia mano bičiulis, – pasakė Rytas Jurgelis, ant molberto dėdamas naują drobę, kurioje šmėžavo apibendrintas, suornamentintas šuniuko profilis, – jo kailis irgi kartais padiktuoja spalvas.
Kol šeimininkas nuėjo atnešti vandens (buvo karšta, tvanki diena), apžiūrinėjome paveiksliukus ant sienos – dauguma jų buvo ryškių spalvų, nemenkuose rėmuose, kamerinių formatų („Čia pragyvenimui“, – grįžęs pakomentuos šeimininkas).
Žemiau, ant grindų į sieną baltavo suremti iš stalviršių išpjaustyti rėmai–paspartai. „Čia sūnus taip pasiūlė. Aišku, tokiems dalykams reikalingas specialus interjeras“.

Šunelis
01_taksas

Rėmas-paspartas
09_poremis_paspartas

Priešingoje pusėje – nauji darbai. Didžioji jų dalis – prislopinto, „jurgeliško“ kolorito – toks barokinis raudonumas su rudais atspalviais. Pakalbėjome apie tamsumo estetiką bei logiką.
– Paprastai pradedu nuo šviesių spalvų, bet klojant dažus ir jų sluoksnius, natūraliai užtamsėja. Nieko nuostabaus – juk tamsos nebūtų šviesos ir atvirkščiai.
Paskutinis sakinys nuskambėjo kaip aforizmas. Atkreipiau dėmesį, kad paties dailininko mintys, sakiniai, žodžiai buvo surašyti ant atskirų lapelių ir iškabinti ant lentos. Tarsi nuolatinis pasiruošimas parodai. Tiksliau – jos atidarymui.
Dar pakalbėjome, kad labai sunku fotografuoti tokią tamsią tapybą. Visokie blikai, atspindžiai ir panašiai. „Paprastai duodu fotografuoti vienam fotografui“. Ir dar sutarėme, kad statistinis žiūrovas gilesnes spalvas suvokia kaip liūdesio ar depresijos tapatybę. Nors yra visai ne taip...

Paletė
07_palete

Tapyba studijoje
10_tapyba
11_tapyba ir durys

Tapyba (sublizgėjęs darbas - vaizduojantis šunelį)
12_tapyba ir blikas

Apsilankymo metu grojo muzika. Langui priešingoje sienos dalyje buvo sudėti diskai. Nepaklausėme – tačiau akivaizdu, kad tapant muzika skamba.
Dar užmečiau į čia pat stovintį stalą. Tamsi jo plokštuma buvo išornamentuota dekoratyviais jurgeliškais motyvais.

Muzika. Atvertime - John Zorn, Arvo Pärt, Avishai Cohen. Net diskų formos ir spalvos kaip iš Ryto Jurgelio tapybos
13_muzika

Ryto Jurgelio stalas
14_stalas

Jaukioje prieblandoje skendėjo ir visas butas – išėjus lauk, apakino ryški gegužės šviesa.
– Tu tik pagalvok – juk visas Ryto Jurgelio butas yra kaip studija, – pasakė man Aistė, kuomet uždarėme duris...

Daugelis studijų yra savotiški meno muziejai, specifiniai Mega Pasaulio Meno Galerijos skyriai arba Įsivaizduojamojo Meno muziejaus (pasak André Malraux) filialai – deja, daugeliu atvejų žiūrovams jie yra nematomi. Todėl pagrindinė šios studijos (tęstinio tekstais ir fotografijomis pagrįsto reportažinio darbo) apie studijas misija yra žiūrovams ir skaitytojams bent šiek tiek praskleisti uždangą į menininkų darbo vietas. Telieka padėkoti tiems menininkams, kurie sutiko pasidalyti asmeninėmis savo erdvėmis.
Tags: dailininkų studijos
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments